اشتباهات عکاسی اشتباهات عکاسی

عکاسی اگرچه ممکن است کاری ساده و آسان به نظر برسد، اما یکی از حرفه‌هایی است که به دانش فنی نیاز دارد. حتی عکاسان حرفه‌ای هم ممکن است هنگام عکس گرفتن دچار اشتباهاتی شوند. در این مقاله به برخی از این اشتباهات و راه‌حل آن‌ها می‌پردازیم. با زومیت همراه باشید.

هنر عکاسی در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمه یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است. بنابراین، فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است. معمولا افراد زیادی را در اطراف‌مان می‌بینیم که از دوربین‌های عکاسی استفاده می‌کنند اما اگر دقت کنید بسیاری از آنها اطلاعی درباره عکاسی ندارند. عکاسی یکی از هنرهایی است که نیاز به دقت بالایی دارد تا تصویری که ثبت می‌شود به اثری ماندگار تبدیل شود. در این مقاله به ۹ مورد از رایج‌ترین اشتباهات عکاسی که تمامی عکاسان از مبتدی تا حرفه‌ای مرتکب می‌شوند، می‌پردازیم.

افق نا‌میزان

شما در حال تماشای منظره فوق‌العاده‌ای هستید و تصمیم می‌گیرید که عکاسی کنید. ولی از هیجان زیاد فراموش می‌کنید که خط افق را در در راستای خود قرار دهید. در نتیجه عکس شما آن چیزی که انتظارش را داشتید نخواهد بود.

افق نامیزان

زیبا ولی تراز بودن خط افق فراموش شده است!

برای حل این مشکل راه‌حل ساده‌ای وجود دارد. اکثر نرم‌افزارهای ویرایش عکس مثل فتوشاپ این کار را برای شما به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند و یا می‌توانید به صورت دستی کادر خود را بچرخانید.

هم‌چنین می‌توانید تراز الکترونیکی دوربین خود را در صورت وجود این قابلیت، روشن کنید که معمولا آن را افق مجازی می‌نامند.

قابلیت افق مجازی دوربین

قابلیت افق مجازی که در اکثر دوربین‌های حرفه‌ای وجود دارد

متعادل نبودن سفیدی تصویر یا وایت بالانس

آیا عکس‌هاس شما گرم یا سرد هستند؟ گاهی اوقات بدلیل تشخیص اشتباه دوربین شما رنگ‌های عکس متفاوت با واقعیت خواهد بود. تعادل رنگ سفید خودکار یا (Automatic White Balance (AWB می‌تواند تنظیمات مناسب را انجام دهد اما همیشه برای گرفتن بهترین نتیجه تنظیم دستی آن پیشنهاد می‌شود.

برای این کار به یک تکه کاغذ سفید احتیاج دارید. در همان شرایط نوری که می‌خواهید عکاسی کنید از آن تکه کاغذ عکسی بگیرید که بیشتر کادر شما مختص آن باشد. سپس وارد منو دوربین خود شوید و به سراغ تنظیمات تعادل رنگ سفید بروید. عکس مورد نظر را پیدا کنید و آن را به عنوان مرجع قرار دهید.

تعادل رنگ سفید دوربین

تنظیم وایت بالانس به صورت دستی باعث بهبود زیادی در کیفیت عکس خروجی می‌شود

فراموش نکنید که پس از عکاسی دوباره تنظیمات را به حالت خودکار بازگردانید و یا در هر شرایط نوری جدید این کار را تکرار کنید.

راه ساده‌تر این است که همواره عکاسی را با فرمت RAW انجام دهید تا بتوانید ویرایش‌های این‌چنینی را پس از عکاسی انجام دهید.

اختلال لنز

بعضی از لنزها در شرایط خاصی اجسام را می‌تابانند و یا باعث ایجاد مشکلاتی اعم از سایه روشن یا روشنایی و رنگ نامناسب در گوشه‌های تصویر می‌شوند. برای مثال لنزهای واید باعث ایجاد تابش تصویر در عکس‌های پرسپکتیو می‌شوند. برای حل این مشکل چند راه وجود دارد اما قدم اول انتخاب لنز با فاصله کانونی مناسب برای عکاسی مورد نظر شما می‌باشد. گاهی اوقات نیز خود دوربین هنگام پردازش تصویر با پسوند JPEG مشکل را تا حد زیادی رفع می‌کند.

اختلال لنز

اختلال لنز و حل آن

اما ساده‌ترین راه برای رفع این مشکل ویرایش عکس با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل ادوبی لایت‌روم است. پروفایل لنز در این نرم‌افزار کمک زیادی به راست کردن خطوط، حذف سایه‌روشن و تصحیح عیوب دیگر می‌کند.

تصحیح اختلال لنز

پروفایل تصحیح اختلال لنز در ادوبی لایت‌روم

فقط کافیست تب اصلی در سمت راست را با گسترش داده و تیک گزینه Enable Profile Corrections را بزنید سپس خود نرم‌افزار به صورت اتوماتیک ایرادات را شناسایی و آن‌ها را رفع می‌کند.

این قابلیت در نرم‌افزارهای همراه بعضی مدل از دوربین‌های عکاسی مانند EOS Utility کنون و Capture NX نیکون وجود دارد.

فوکوس اشتباه

زمانی که به فوکوس خودکار دوربین اعتماد می‌کنیم دوربین در موارد زیادی فوکوس را اشتباه انجام می‌دهد. گاهی فوکوس روی اجسام جلوتر از سوژه شما انجام می‌شود و گاهی روی اجسام عقب‌تر.

فوکوس اشتباه

فوکوس رو اجسام جلوتر از سوژه

برای حل این مشکل سیستم فوکوس خودکار را روی حالت تک نقطه‌ای تنظیم کنید تا دوربین را مجبور کنید روی سوژه مورد نظر شما فوکوس کند. هنگام عکاسی پورتره زمان بیشتری را صرف تنظیم فوکوس کنید و پس از عکاسی نیز با زوم کردن روی عکس از صحت‌ فوکوس مطلع شوید.

واضح نبودن تصاویر

گاهی اوقات تصاویر زیبایی را ثبت می‌کنید ولی پس از کمی دقت متوجه می‌شوید وضوح آن‌ها آنطور که علاقه داشتید نیستند. وضوح خراب عکس می‌تواند ناشی از عوامل گوناگونی باشد اعم از: تکان خوردن دوربین هنگام و یا حرکت سوژه، و یا فوکوس نامناسب دوربین.

تار شدن عکس

تار شدن تصویر به علت لرزش دوربین در سرعت شاتر ۱/۱۵ ثانیه

برای حل این مشکل چند راه وجود دارد:

افزایش حساسیت ایزو

سریع‌تر کردن سرعت شاتر. به طور معمول سرعت مناسب شاتر از فرمول طول کانونی/۱ بدست می‌آید. پس اگر در حال عکاسی با طول کانونی ۸۰ میلی‌متر با سنسور فول‌فریم هستید، سرعت شاتر باید حداقل ۸۰/۱ باشد. برای سنسورهای کوچکتر مانند APS-C یک لنز ۸۰ میلی‌متر معادل لنز ۱۲۰ یا ۱۳۰ میلی‌متری خواهد بود (ضریب برش لنز که برابر ۱.۵ یا ۱.۶ است × ۸۰ میلی متر). در این حالت سرعت مناسب شاتر باید ۱۲۵/۱ ثانیه باشد تا از تاری تصویر جلوگیری شود.

لرزش‌گیر دوربین و یا لنز خود را فعال کنید تا امکان عکاسی با سرعت شاتر کمتر را برای شما فراهم کند.

در صورت امکان از سه‌پایه استفاده کنید.

از عکاسی با دیافراگم باز مثل f/1.8 بپرهیزید زیرا می‌تواند وضوح عکس را از بین ببرد مخصوصا در شرایطی که فوکوس به صورت صحیح انجام نشده است.

عکس‌های بی‌روح و تاریک

گاهی اوقات عکس‌های شما بسیار تاریک‌تر از واقعیت ثبت‌ می‌شوند. این اتفاق معمولا ناشی از نوردهی پایین دوربین در شرایط خاص نوری مانند هوای ابری رخ می‌دهد. در عکس زیر نمونه این مشکل و پس از رفع آن را با تغییر تنظیمات به +۲EV مشاهده می‌کنید.

حل اکسپوژر

خوشبختانه این مشکل به راحتی قابل حل است. برای حل آن می‌توانید از قابلیتی به نام جبران نوردهی استفاده کنید. در دوربین‌ حرفه‌ای، ساده و یا گوشی هوشمند خود به دنبال گزینه‌ای بگردید که به صورت -/+ باشد. در بعضی از دوربین‌های حرفه‌ای کلید مجزایی برای این منظور تعبیه شده است. برای روشن‌تر کردن عکس کافیست مقدار آن را به اعداد مثبت تغییر دهیدو بالعکس برای تاریک کردن تصویر آن را به اعداد منفی تغییر دهید.

موقعیت و ترکیب سوژه

موقعیت سوژه یکی از مهم‌ترین و موثرترین ارکان عکاسی می‌باشد که با یکسری از قوانین تجربی می‌توان به بهترین حالت آن دست یافت.

شاید عکاسی از یک سوژه در حالی که دقیقا در وسط تصویر شما می‌باشد وسوسه کننده باشد ولی مطئنا بهترین روش نیست.

قانون یک سومسوژه مورد نظز در راستای خطوط یک سوم قرار گرفته است

یکی از ساده‌ترین روش‌ها استفاده از قانون یک‌سوم است. در این روش شما تصویر خود را به ۳ قسمت مساوی عمودی و افقی تقسیم می‌کنید، سپس با قرار دادن سوژه خود در تقاطع و یا امتداد یکی از خطوط عمودی با سه خط افقی می‌توانید عکس زیبایی خلق کنید.

تمامی دوربین‌ها این خطوط راهنما را در صورت فعال کردن در تنظیمات به شما نشان می‌دهند.

حتی اگر هنگام عکاسی این روش را فراموش کردید پس از آن می‌توانید با برش دادن عکس و اعمال آن تصویر خود را زیباتر کنید.

پس‌پردازش بیش از حد

ویرایش خوب باید لطیف و طبیعی باشد و از اغراق در آن باید بپرهیزید. کنتراست بیش از حد و یا HDR اغراق شده می‌تواند عکس شما را خراب کند.

پردازش زیاد عکساچ‌دی‌آر بیش از حد باعث مصنوعی شدن عکس شده است

عکاسی با محوریت متفاوت روش‌های متفاوتی نیز دارد پس از فیلترها و جلوه‌های یکسان برای سوژه‌های متفاوت استفاده نکنید. به عنوان مثال افزایش غلظت رنگ‌ها برای عکاسی از طبیعت می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد ولی در عکاسی پورتره باعث مصنوعی شدن آن می‌شود.

فراموش کردن ملزومات

آیا رعایت قوانین بالا کافیست؟ یا یکسری قوانین پیش از عکاسی نیز الزامی است؟

پیش از حرکت برای عکاسی حتما از شارژ بودن باطری دوربین خود اطمینان حاصل کنید. هم‌چنین باطری یدکی می‌تواند گزینه مفیدی باشد. از اطلاعات کارت حافظه دوربین خود بکاپ بگیرید سپس آنرا فرمت کنید، حتما پیش از ترک منزل از بودن آن در دوربین مطمئن شوید.

در نهایت فراموش نکنید پیش از عکاسی محافظ لنز خود را از روی آن برداشته. شاید ساده به نظر برسد ولی حتی بزرگترین عکاسان بارها مرتکب این اشتباه می‌شوند.

۹ ایراد شایع عکاسی و راه‌حل آن‌ها
دسته بندی شده در:            

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *